Point Blank

2019 / video installation (projection) & screening version / 4k / 16:9 / 5.1 sound / 07:35 min

“Point Blank” refers to a film scene from "The Misfits" (1961) that is now re-enacted and further contextualized. In the original scene, the recently divorced main character Roslyn (Marilyn Monroe) rises up against three worn-out cowboys and, in the middle of the desert, confronts the men with all their lacks and lost dreams. In “Point Blank”, we see a young woman wandering around in surreal desert landscapes, a journey into the remoteness of the world and her own inner life. With every step out into the desert, the girl descends into her own depths searching for a place that seems to be suitable for her emotions and words. Unlike Roslyn, the young woman now refers to absent addressees: "Liars", "Murderers" and "Dead Men" she screams and turns around wildly. The words, which spread like bullets in the air, fall back on her. Except for a faint echo, there is no resonance at this place that depicts the obsessions of a distorted, patriarchal society and has become a dramatic backdrop of yearnings within the collective history of cinema. Where Roslyn was able to elicit a terrified astonishment from the three men, the character in Julia Charlotte Richter's video remains to herself and unheard, the desert as the only witness of her manifesto, her anger and her strength.

„Point Blank“ bezieht sich auf eine Filmszene aus „The Misfits“ (1961), die in Julia Charlotte Richters Arbeit reinszeniert und weiterführend kontextualisiert wird. In der Originalszene bäumt sich die frisch geschiedene Hauptfigur Roslyn (Marilyn Monroe) gegen drei abgehalfterte Cowboys auf und konfrontiert die Männer mitten in der Wüste mit all ihren Ängsten, Mängeln und verlorenen Träumen. In „Point Blank“ sehen wir eine junge Frau, die in surrealen Wüstenlandschaften umherwandert, ein Aufbruch ins Entlegene der Welt und das eigene Innere. Mit jedem Schritt hinaus in die Wüste, begibt sich das Mädchen in ihre eigene Tiefe hinab, wo sie einen Ort sucht, der für die Platzierung ihrer Gefühle und Worte geeignet zu sein scheint. Doch im Gegensatz zu Roslyn richtet sich die junge Frau nun an abwesende Adressaten: "Liars", "Murderers" und "Dead Men" ruft sie und dreht sich wild umher. Die Worte, die sich wie Schüsse in der Luft verteilen, fallen jedoch wieder auf sie zurück. Außer einem leicht vernehmbaren Echo gibt es keine Resonanz an diesem Ort, der als dramatische Sehnsuchtskulisse in die kollektive Kinogeschichte eingebrannt ist und die Besessenheiten einer verzerrten, patriarchalen Gesellschaft abbildet. An der selben Stelle, wo Roslyn noch drei Männern ein erschrockenes Staunen entlocken konnte, bleibt die junge Frau in Julia Charlotte Richters Video allein und ungehört, die Wüste als einziger Zeuge ihres Manifests, ihrer Wut und ihrer Stärke.


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